ניהול עסקים, ניהול עסקים מבוססי חוזקות, פיתוח מנועי צמיחה בניהול עסקים
Photo by Karolina Grabowska from Pexels

ניהול עסקים מבוססי חוזקות, אבל לא רק

העולם מתחלק לשניים, אלה שיש להם כשרון טבעי ומובהק בתחום מסוים ונדמה שנולדו אליו, ואלה שטובים באופן סביר יותר ופחות בכמה וכמה תחומים, אבל אין להם את הדבר האחד הזה שהם ממש מצטיינים בו. אם יחליטו לבחור תחום ספציפי להתמקד בו, יצטרכו להתאמן ולתרגל לא מעט כדי להצטיין בו. גם בניהול עסקים אנו פוגשים בדיכוטומיה הזו. אז לאיזה אסכולה אתם משתייכים?

ניהול עסקים בחכמה זו אמנות של ממש. אבל גם באמנות, מסתבר, כישרון לא תמיד מספיק. פרופ' ג'ון הייז מאוניברסיטת קרנגי מלון בפנסילבניה חקר את תפקיד המאמץ, התרגול והידע אצל מצטיינים – אנשים כמו מוצרט ופיקאסו. הוא רצה לקבוע כמה זמן לקח להם להגיע לרמה עולמית. הוא בחן מלחינים מצליחים וניתח קטעים מוזיקליים שהופקו בין השנים 1685 עד 1900 כדי לפתח רשימה של 500 יצירות מאת 76 מלחינים שמנוגנות לעתים קרובות ע"י סימפוניות ברחבי העולם ונחשבות יצירות מופת בתחום.
אז הוא יצר ציר זמן בקריירה של כל מלחין, וחישב כמה זמן הם עבדו לפני שיצרו את אותן יצירות פופולריות. היה מפתיע לגלות כי כמעט כל עבודות המופת האלו נכתבו אחרי ותק של לפחות 10 שנות קריירה. כלומר, אדם מחונן כמו מוצרט נאלץ לעבוד ולתרגל לפחות 10 שנים לפני שהוא יצר יצירה שקיבלה תהודה ציבורית והפכה לפופולרית. נצח כשמדובר בניהול עסקים.

מה עדיף בניהול עסקים, התמקדות בכישרון מולד או עבודה מאומצת? 

רוב העסקים נולדו מתוך כשרון של היזמים שלקחו את היכולות שלהם, ליטשו אותן ותרגמו אותן למשהו שאנשים מוכנים לשלם עליו כסף. כמנהלי עסק כשאתם שייכים לקבוצה הראשונה בה הכשרון שלכם הוא מובהק וברור לכם ולעולם, הדרך שלכם כנראה חצי סלולה. לאחרים, זה לא תמיד פשוט. למעשה, דיאלוג של אנשים עם הכשרונות שלהם יכול להיות הרבה פעמים די מורכב וטעון.
כדי לזקק את האיכויות שלכם לטובת הצלחה עסקית נדרשת תמונה רחבה של עצמכם והבנה של איך אנשים חווים ותופסים אתכם, ומה אתם יכולים לעשות עם זה: סוג של SWOT לעצמכם כמנהלי עסק. 

ניהול עסקים על פי גמביט המלכה

מחקרים מתחום השחמט מראים כי רבי אמנים מתאמנים בין 3,000 שעות  ל- 25,000 שעות בשנה. מן הסתם, לא כל אחד מהם הופך להיות מוערך ומצטיין. חוקרים מסבירים את השוני בשלב הראשוני בו מתחיל התרגול כשלגיל ולנקודת ההתחלה השפעה מכרעת. הסיכוי להיות כנר מצטיין או כדורסלנית וירטואוזית קשור לגיל שבו הילד/ה/נער/ה לקחו לידיהם כינור או כדורסל. אף אחד לא נולד מנהל או בעל עסק, אבל תסכימו איתי שגם בניהול עסקים לגיל יש משקל מכריע. 
מלקום גלדוול, מחבר הספר "מצוינים", מאמין שהמפתח להצלחה בכל תחום הוא תרגול משימה ספציפית במשך 10,000 שעות. הייתם מוכנים להשקיע כ"כ הרבה זמן בפיתוח מיומנות מסוימת? ותוך כדי ניהול שוטף של העסק שלכם?

ובכן, בת' הרמון מגמביט המלכה היתה מוכנה, לא שהיו לה אופציות טובות יותר. הרמון נחשפה למשחק השחמט מגיל 6, וגילתה מייד כשרון טבעי ואינטואיציה מדהימה שהפכה באמצעות תרגול ושינון של אלפי מהלכים, סגנונות, עמדות ומשחקים לגאונות מרשימה. ושמישהו יגלה לי מה יש בגלולה הירוקה הזו!  

ניהול עסקים מצריך לעיתים יציאה חדה אל מעבר לאזור הנוחות שלנו

כל מי שניהל פעם עסק מכיר את הסיטואציה הזו. היתה לי שיחה מעניינת על הנושא הזה עם בעל עסק מתחום האבטחה שאני עובדת אתו בחודשים האחרונים. מדובר באדם שהוא people person בכל רמ"ח איבריו. עובד 24/7 כדי לבסס עסק חדש ווואלה, הוא עושה חיל. בגלל שהחברה צעירה יחסית הוא העדיף עד עכשו לחסוך במשאבים ולעשות בעצמו את רוב הדברים, או עם צוות המשרד 'על הדרך'. חלקם באו לו בקלות ובחלקם הוא נאבק, למשל מחקר שוק, שיווק דיגיטלי, פיתוח עסקי. זה גזל ממנו המון המון זמן ואנרגיה ובא באופן ישיר על חשבון המכירות, שזה הפורטה המובהק שלו. 


הוא שיתף אותי שלקח לו הרבה זמן להגיע למצב שהוא מסוגל לשחרר ולהוציא החוצה את השיווק לאאוטסורסינג. זה קרה כשהוא הבין שכדי שהחברה תצמח הוא צריך להתרכז בחוזקות שלו ובמה שהוא טוב בו, ולא בדברים שמחלישים אותו. הוא שם לב שבסוף מה שקורה זה שהוא דוחק הצידה את השיווק כי זה לא בא לו בקלות, ויותר קל לו להמשיך להסתמך על הדברים הטובים שקורים בעסק כרגע באופן טבעי בלי יותר מדי מאמץ מצידו.
באיזשהו שלב נפל לו האסימון שזאת חשיבה שלא שמה את החזון של החברה בפרונט וכדי שיצליח לממש את החזון שלו, הוא צריך לצאת מאיזור הנוחות שלו ולגרום לדברים לקרות. מנהלי עסקים מצליחים יודעים את מה לא לנהל בעצמם ומתי להעזר באנשי מקצוע מתאימים.

ניהול עסקים מצליחים דורש השקעה בפיתוח מנועי צמיחה במקומות שאתם כבעלי עסק פחות חזקים בהם, והם אלה שיאפשרו את הצמיח העסקית בטווח הארוך. ניהול מערך שיווקי יציב וקבוע יניב חשיפה, עניין, לקוחות, והכי חשוב, ביקוש שאתם שולטים בו ויודעים לצפות אותו מראש ולהיערך אליו.
העברת השרביט לאנשי מקצוע שיעזרו לכם זה לא תמיד צעד פשוט, אבל הוא שיאפשר גדילה והתפתחות, הטמעה של ידע נצבר מאנשי מקצוע, היכרות רחבה יותר עם השוק שאתם פועלים בו וההזדמנויות שמחכות לכם, והכי חשוב, יאפשר לכם להתמקד בכשרונות ובחוזקות הטבעיים שלכם, שהם אלה שגורמים לכם לקום בבוקר ולהשאיר חותם כל יום מחדש.  

ניסח את זה יפה מייקל ג'ורדן: "כשרון מנצח במשחקים, אבל עבודת צוות משובחת תביא את האליפות". 

שתפו את הפוסט:

בשביל זה אנחנו קמים בבוקר. כל בוקר. כאן מתאמים פגישת היכרות קצרה.

סיפור המותג הוא לא רק שלכם. תדפדפו אחורה.

'להתחבר לשורשים' זו לא קלישאה של טרנדים רוחניים. זו פעולה ממשית שלוקחת בחשבון את ההיסטוריה של המותג כחלק בלתי נפרד מתכונות הבסיס שלו, והליבה של אסטרטגיית העבודה שלנו כשאנחנו ניגשים לבנות את סיפור המותג של כל חברה.

קראו עוד »

יצביע מי שלא היתה לו פעם פנטזיה לפתוח בית קפה

או מסעדה/בר/חומוסיה/עם משתלה/בלי משתלה/בצל ההר/בצל עץ אורבני/השלימו את החסר. בורסיה כזו או אחרת, כנראה שלכולנו היה. למה? כי קל לבלבל נטייה טבעית במקצועיות. אנתוני בורדיין מסכם את זה יפה: אחד, נקרא לו אדם, חובב בישול רציני ונוהג מפגשי ארוחות ערב באופן קבוע. כולם משבחים אותו ואומרים לו שהוא פשוט חייב

קראו עוד »

שיווק מפה לאוזן? זה בידיים שלכם.

שיווק מפה לאוזן הוא נכס סופר משמעותי באסטרטגיה השיווקית של כל עסק, ותמיד היה. הוא אמין, הוא אפקטיבי, הוא מניב לידים חמים שכבר יש להם איזושהי עמדה חיובית כלפינו והוא לא עולה לנו שום דבר. שווה, לא? הרבה עסקים מסתמכים על טקטיקת שיווק מפה לאוזן (WOM) כמקור יחיד לשיווק, כתנועה

קראו עוד »

לא מצאת את מה שחיפשת?

זה הזמן להירשם לניוזלטר שלנו
ולקבל את כל מה שמעניין בסטוריטלינג של מותגים מובילים בארץ ובעולם
אחת לשבוע ישירות לתיבת המייל, ארוז יפה יפה