Photo by Ethan Sees from Pexels

איך להתמקד בקהל היעד הנכון ביותר לעסק שלכם

כבעלי עסק וכמשווקים, כנראה שאתם יודעים מיהו בסיס הלקוחות שלכם באופן כללי, אבל האם אתם בטוחים שאתם יודעים מי קהל היעד שלכם? בשוק כל כך תחרותי, שיווק לא ממוקד שווה ערך לבזבוז תקציב השיווק ופספוס הזדמנויות נפלאות להגדלת המכירות.

מישהו צריך להגיד את זה.
המוצרים והשירותים שלכם לא מעניינים את כולם, מה לעשות?
לא כל אמא מעוניינת בבגדי תינוקות רכים, בטח אם התינוקות עוד שנייה עולים לחטיבה. לא כל בני השלושים ומשהו מעוניינים לרכוש דירה במגדל יוקרה. למעשה רובם לא יכולים להרשות לעצמם בימים אלו.
לא חבל על בזבוז תקציב הפרסום? הגדרה של קהלי היעד שלכם תאפשר לכם למקד את המשאבים שלכם בקבוצה או בקבוצות האנשים שסביר להניח שיהיו מעוניינים לקנות מכם בתכלס, AKA קהל היעד שלכם.

בואו ניקח לדוגמא סטודיו לעיצוב רהיטי פרימיום.
שוק היעד של הסטודיו יהיה מבוגרים מגיל 25 ומעלה שחיים בישראל, אבל המיקוד בקהלי יעד כבר יצריך כמה וכמה הנחות עבודה שחשוב לתקף. למשל:
מגדר: מי מקבל את החלטת הרכישה בתחום הלבשת הבית? זו החלטה משותפת? הנשים? הגברים? אצל מי האנטנות פתוחות יותר בשלב הראשוני של החשיפה למותג שלכם, ואיפה? זה הבסיס לקבוצת מיקוד שתשפוך קצת אור על השאלות האלה ותאפשר לכם לבנות מסרים שיווקיים מותאמים.
התנהגות צרכנית: איך מתקבלת ההחלטה? עצמאית בחיק המשפחה, בהתייעצות בקהילות עיצוב או בלוגים מקצועיים, או עם אנשי המקצוע כמו אדריכלים/ות ומעצבי פנים שראויים לקבל אסטרטגיית שיווק נפרדת משל עצמם?
נתונים דמוגרפיים: האם להתמקד באזורים דמוגרפיים מבוססים בארץ, בהם אוכלוסייה שיכולה ורוצה לפרגן לעצמה ריהוט פרימיום או להתרחק לפריפרייה, שם כנראה התחרות תהיה קטנה יותר.  
ועוד ועוד. באיזה קבוצות גיל להתמקד? איפה הפוטנציאל הכי גבוה?

 

רגע, רגע, פרדוקס.
אם נצמצם את שוק היעד שלנו, הסיכוי שנצליח למכור את המוצר שלנו ירד משמעותית, לא?
לא.
היכרות עמוקה עם קהלי היעד שלכם, תאפשר לכם לייצר אסטרטגיית תוכן מותאמת שמדברת אליהם, לפרסם בפלטפורמות שהם נמצאים בהם כשהם קשובים, וללוות אותם עד שהם מוכנים לרכישה.  

אז איך מתחילים להכיר אותם?

השלב ראשון: איסוף נתונים.
לא תוכלו לבחור במדויק את קהל היעד המתאים למוצר שלכם בלי מחקר בסיסי. לא להיבהל, בתור התחלה אפשר להסתפק בכמה צעדים פשוטים:

  • דברו עם הלקוחות שלכם
    הדרך הכי קלה לדעת יותר על שוק היעד שלכם היא פשוט לשאול.
    כולנו אוהבים לדבר על עצמנו, וזה כולל גם את הלקוחות שלנו. אפשר לעשות את זה בפגישה, בטלפון או באמצעות סקרים ושאלונים קצרים במייל או בנכסים הדיגיטליים שלכם. אפשר למשל לשלב בטופס יצירת קשר באתר שדות ספציפיים כמו גיל, גודל חברה ושם תפקיד. עם זאת קחו בחשבון שזה גם עלול לטרחן ולהביא לנטישת האתר. לא הייתי מגדירה אותם כשדות חובה, אבל רצוי שיהיו. 
    נהלו תיעוד של שאלות וצרכים שצפים בתהליך המכירה, אתם תפיקו מזה המון המון ידע. אילו דברים מטרידים את הלקוחות שלכם? ממה הם חוששים? מה הכי חשוב להם במוצר? בתהליך?
  • עקבו אחרי המתחרים
    תציצו באתרי המתחרים שלכם, בפוסטים שהם מעלים, בקמפיינים, בדיוורים. למי הם מכוונים? וחשוב לא פחות, למי לא? האם יש כאן הזדמנות עבורכם? האם יש מקום לשיתוף פעולה?  

 

השלב שני: פיתוח פרסונות
אחרי שאספתם את הנתונים, אפשר להתחיל לייצר 3-5 פרסונות לעסק, שזה אומר במילים פשוטות, תיאור מפורט של הלקוח/ה האידיאלי שלכם עם כמה שיותר פרטים רלוונטיים כמו: גיל, מגדר, מצב אישי, רמת הכנסה, מיקום, תחביבים, יעדים, אתגרים. איך המוצר או השירות שלכם יכולים לעזור להם.

על סמך הפרסונות שתייצרו אפשר לייצר פרופילים של קהלי יעד.
למשל, אם אתם בעלים של חנות לבגדי תינוקות, יתכן שהפרופיל הדמוגרפי שלך יהיה נשים נשואות (או לא) בנות 25-40 בהריון. אם יש לכם חנות למוצרי כתיבה, המיקום הגאוגרפי של קהל היעד שלך עשוי להיות במרחק של עד 15 קילומטרים מהחנות. אם אתם משווקים סטודיו לעיצוב רהיטי פרימיום, רמת ההכנסה של קהלי היעד תהיה גבוהה יותר מהממוצע.

השלב השלישי: גיבוש תכנית עבודה
עם הפרסונות המגובשות שלכם, אתם כבר בשלים להחליט איפה כדאי לשים דגש בפעילות השיווקית ואיפה אפשר להוריד את הרגל מהגז. במקום לייצר מסרים גנריים, תוכלו למקד את הפעילות שלכם בטירגוט הקהלים המדויקים לעסק, וביצירת שיתופי פעולה עם עסקים רלוונטיים אחרים.

ככל שתגדירו את קהלי היעד שלכם ותבינו איזה לקוחות אתם רוצים להביא לעסק, תוכלו לחזר אחריהם בצורה הנכונה ביותר, והפעילות השיווקית תהיה יותר אפקטיבית ומצליחה. 

שתפו את הפוסט:

בשביל זה אנחנו קמים בבוקר. כל בוקר. כאן מתאמים פגישת היכרות קצרה.

הערך של המותג שלכם נמדד בכסף

הצעת ערך ללקוח היא האני מאמין שלכם, היא החזון, היא הדבר הזה שאתם הכי טובים בו ורק הלכתם וחידדתם במשך השנים. אבל לא תמיד רואים את זה במבט ראשון. לכן כדאי להיצמד לכמה כללי אצבע שיוודאו שהערך שלכם גלוי ובהיר לעולם.

קראו עוד »

מלאני פרקינס, (Melanie Perkins), מייסדת Canva

יש סיבה שאסטרטגיית ה- Fake it till you make it עובדת. כולנו רוצים ללמוד איך לחיות יותר נכון, יותר מאוזן. איך להיראות טוב יותר בדרך, פחות להזיע.  הסיפור של מלאני פרקינס, מייסדת Canva, הוא בדיוק כזה – "too good to be true". הפלטפורמה נאמדת היום בכ-40 ביליון דולר, מתהדרת ב- 60

קראו עוד »

אדם דאנג׳לו (Adam D’Angelo), מייסד Quora

עם שווי נקי של 600 מיליון דולר, אדם ד'אנג'לו הוא המנכ"ל והמייסד-שותף של Quora, פלטפורמה לשיתוף ידע שמציעה תגובות אינטליגנטיות מאנשים חזקים ומבריקים כמו מארק צוקרברג, הילרי קלינטון, ברק אובמה, אשטון קוצ׳ר ועוד ועוד, לשאלות כמעט בכל נושא שהוא. דאנג׳לו הקים קהילה שבשקט בשקט מייצרת דאטה המבוסס על התוכן השימושי

קראו עוד »

לא מצאת את מה שחיפשת?

זה הזמן להירשם לניוזלטר שלנו
ולקבל את כל מה שמעניין בסטוריטלינג של מותגים מובילים בארץ ובעולם
אחת לשבוע ישירות לתיבת המייל, ארוז יפה יפה