Credit: Foodbev Website

ג׳וליה קולינס, (Julia Collins), מייסדת Planet FWD

אוהבים פיצה? תכירו את ג׳וליה קולינס, יזמת סדרתית בתחום המזון עם אג׳נדה חברתית בועטת שלא רק אוהבת אוכל, גם תזיז הרים לטיפול במשבר האקלים, ולא תתן לאף משבר, גם לא לקורונה, לעצור אותה. היא האישה השחורה הראשונה שהפכה את האהבה שלה לחד קרן ואם זה לא מספיק, מובילה היום סטארט אפ פורץ דרך בתחום המזון שמתבסס על חקלאות מחודשת. אי אפשר שלא להעריץ. זה הסיפור שלה.

זכרונות ילדות כמנוף לאימפריה.  

החיבור של קולינס לאוכל התחיל כשהייתה ילדה. סביה עברו מהדרום לסן פרנסיסקו כדי להקים את מרפאת השיניים השחורה הראשונה במדינה, והבית שלהם היה חלק בלתי נפרד מהמרפאה. כולם היו מוזמנים, הדלת אף פעם לא היתה נעולה וכמעט תמיד משהו התבשל בסירים. מגיל מאוד צעיר הפך האוכל לביטוי של כל מה שמרגיש טוב, היא מספרת בראיונות. שיתוף האוכל עם הקהילה שלה ייצג עבורה ביטחון, שמחה, חיבור, תרבות ואהבה. כשגדלה, היא פיתחה גם תשוקה למדע וטכנולוגיה.

היא למדה בהרווארד ועם סיום לימודיה עברה לניו יורק והתחילה את הקריירה שלה. בעשור הראשון היא בנתה חברות כמו Murray's Cheese Bar וה-Harlem Jazz Enterprises, שאחראית למסעדה עטורת הפרסים The Cecil. מאוחר יותר הקימה עם חברים את Mexicue – מסעדת פיוז'ן מקסיקנית, שם למדה אפילו יותר על המשמעות של ניהול עסק מזון מצליח. ב- 2015, הגיעה ההזדמנות לה חיכתה והיא היתה שותפה להקמת Zume Pizza, חברה שעסקה בייצור ואספקת פיצות על ידי מערכות אוטומטיות. כאן קולינס כבר שילבה את האג׳נדה החברתית שלה בכל אספקט. כל רכיבי הפיצות היו עשויים ב- 100% מחקלאים מקומיים שעבדו בשיטות חקלאיות ואתיות בנות קיימא.

המיזם הנסיוני הפך לחד קרן. היא גייסה הון התחלתי של 6 מיליון דולר עם הקמתה בשנת 2016. כשעזבה את החברה בשנת 2019 שווי החברה הוערך כבר ב-2.5 מיליארד דולר ונשאלת השאלה האם לכולנו באמת יש תחליף? מאז עזיבתה החברה נאבקת. היא הפסיקה לייצר פיצות, מתמקדת רק באריזות מזון ופיטרה 360  מעובדיה. קולינס מספרת שהיה לה מאוד קשה להחליט להתרחק, וזה אחד הדברים הקשים ביותר שהיתה צריכה לעשות מבחינה מקצועית. ׳לדעת שאין לי שום שליטה או השפעה על כל מה שקורה עכשיו – לא על הדרך שבה המידע מועבר או על התפקוד בפועל של החברה, זה מאוד קשה. אני עדיין בעלים בחברה, ועדיין יש לי תקווה שהם יגיעו לתוצאות טובות אבל אני חסרת אונים׳. 

אנחנו גם ככה צריכים לאכול, אז למה לא לעשות עם זה משהו טוב? 

הידיעה שהיא עומדת להפוך לאמא באופן לא צפוי גרם לה לשינוי עמוק. היא החליטה לעזוב את זומה ול׳נסות להפוך את העולם למקום טוב יותר עבור בנה׳, כדבריה, באמצעות חברה שתייצר מזון נגיש מבחינת איכות והפצה, ובעיקר, מזון שהפגיעה שלו בסביבה ובאקלים תהיה מינימלית.  

התשוקה שלה התכתבה עם משבר הקורונה שהוביל לסוג של מהפיכה בתחום המזון, כשמסעדות רבות החלו למכור לראשונה מזון דרך משלוחים ו- TA והביקוש לאוכל זמין, מהיר ובריא גאה. היא הקימה שתי חברות: MoonShot ו- Planet FWD, שמטרתן לעודד ייצור מזון אורגני שמתבסס על חקלאות רגנטיבית (מתחדשת) ונגישה לכולם, כאשר MoonShot מייצרת ומספקת מזון מוכן ו-Planet FWD מחברת בין חקלאים לבין חברות המעוניינות לייצר מזון בר-קיימא.

כשקולינס התחילה לאסוף את הרכיבים לחטיפים הידידותיים לאקלים שרצתה לייצר, היא התחילה לאסוף מידע על חוות שפועלות בטכניקה של חקלאות רגנרטיבית, שבגדול מטרתן להפוך את ההשפעות של תעשיית המזון ליתרון שמגדיל את המגוון הביולוגי, מעשיר את הקרקע ומשפר את איכות המים. היא ריכזה את המידע שאספה בקובץ וכשהרימה את הראש באיזשהו שלב היא הבינה שהיא בעצם בונה תוכנה. התוכנה הזו היא שמניעה את ייצור המזון של Planet FWD. המוצר הראשון של הסטארטאפ הוא קרקר ולאחריו יושק גם צ׳יפס. 

עם הקמתה של Planet FWD קולינס גייסה בסבב הסיד 2.7 מיליון דולר בהובלת BBG Ventures ואחרים ובסבב הזה, היא גאה לספר לכל מי שרוצה לשמוע, 99.5% מהכספים הגיעו מאפרו-אמריקניים ו/או מנשים, באופן מכוון לחלוטין.  

*****

Cleo Capital, אחד מהמשקיעים בחברה, ערכו סדרת ראיונות אישיים עם יזמים מעוררי השראה, ביניהן קולינס. הנה עיקריו בתרגום חופשי שלי: 

מה הדבר האחד שאת חושבת עליו על בסיס יומי?
על זה שאני ממש שונאת פלסטיק. 

מה החלק החשוב ביותר בשגרה שלך, הדבר ששומר אותך ׳על המסלול׳ כל יום?
אני מרימה משקלים מאוד מאוד מאוד כבדים עם המאמן שלי.

מה העצה הכי טובה שנתת אי פעם?
אתה אף פעם לא טוב או רע כמו שאנשים אומרים שאתה.

באיזה מגמות לדעתך הכי חשוב לנו להתמקד בעשור הקרוב?
הכל יהיה בר קיימא או מתחדש. אוכל, אופנה, תחבורה, לוגיסטיקה, הכל. שרשראות האספקה ​​יצטרכו להיות שקופות יותר ופליטת פחמן תילקח בחשבון בכל שרשרת הערך.

מה היה מכשול שנתקלת בו בעקביות בענף הזה, והאם את רואה את זה משתנה?
לאורך הקריירה שלי במזון וטכנולוגיה, הזהירו אותי באופן עקבי מלהיות נחמדה מדי. אנשים רבים ניסו לשכנע אותי להיות פחות פתוחה, פחות חמה ופחות מקבלת. מעולם לא הקשבתי לעצה הזו ועכשיו אני רואה שהעולם מדביק אותי ואחרים כמוני שמגלמים סוג טוב יותר של אנרגיה. כללי הכוח משתנים באופן דרמטי, מנהיגי העתיד לא יהיו יסמנים אלא יובילו אג׳נדות, כוח העבודה של העתיד לא יעבוד בשביל אנשים שלא מעריכים אותם, הלקוחות של העתיק יקחו אחריות על מותגים שבאים לעשות טוב בעולם.  

איפה עלינו לחפש השראה על "מה הלאה" בהשקעה?
בעיות גדולות יוצרות שווקים גדולים. כולנו צריכים להסתכל על היפוך שינויי אקלים וצמצום פלסטי כשתי קטגוריות מתפתחות להשקעות.

במה את באופן אישי מושקעת בעשור הקרוב?
אני מושקעת בהשתחררות מפחד, מתח, דאגה וחרדה כדי שאוכל להנות ולהתענג על התקופה היצירתית והפורייה המדהימה הזו בחיי המקצועיים.

​​הראיון המלא כאן.

שתפו את הפוסט:

בשביל זה אנחנו קמים בבוקר. כל בוקר. כאן מתאמים פגישת היכרות קצרה.

שנה לבלוג ׳שיווק לא שיווקי׳ וזה מרגש אותי.

אני חוגגת שנה לבלוג שלי ׳שיווק לא שיווקי׳ וזה ממש ממש מרגש אותי. הבלוג פעיל כבר שנתיים וחצי אבל בדיוק לפני שנה, ב- 1.7, קיבלתי החלטה שבשנה הקרובה כל יום חמישי בתשע בבוקר יעלה פוסט חדש בבלוג ויופץ לרשימת התפוצה שלי. למה?  כי ככה החלטתי.  כמו שהחלטתי שאני קמה לרוץ

קראו עוד »

להישאר קריאייטיביים בזמן משבר

כשמסביב כל כך הרבה כאוס ואי ודאות, החוסן המנטלי שלנו, בעלי העסקים נמצא במבחן.  כדי להמשיך ולייצר צמיחה והתפתחות בעסק, קריטי לעשות עבודה על ה- mind set שלנו, ולייצר לעצמנו סביבה שעוזרת לנו להישאר חדים, יצרניים, קריאיטייבים ולא פחות חשוב, אופטימיים. עכשו אפילו יותר מתמיד. כי בסוף, חשוב לזכור, כל זה יעבור

קראו עוד »

לא מצאת את מה שחיפשת?

זה הזמן להירשם לניוזלטר שלנו
ולקבל את כל מה שמעניין בסטוריטלינג של מותגים מובילים בארץ ובעולם
אחת לשבוע ישירות לתיבת המייל, ארוז יפה יפה