Credit: Peter Fisk

ארן באלי (Eren Bali), מייסד Udemy

ל- Eren Bali שמור מקום בפנתיאון נדיר של יזמים צעירים (37) שהקימו לא סטארטאפ אחד ששווה ביליוני דולרים, אלא שניים. עם זאת, בניגוד ליזמים אחרים שמונעים מאגו, חבריו מספרים על אדם בעל טון דיבור רגוע ועדין, ותשוקה אמיתית לפתור בעיות. את Udemy הוא הקים כדי להנגיש לכל אדם השכלה איכותית, ואת Carbon Health כדי לצמצם פערים חברתיים בשירותי הרפואה. האידיאלים החברתיים של באלי נטועים עמוק בחינוך הבלתי שגרתי שקיבל בילדותו, כשהתגורר בחוות משמשים בדרום טורקיה על גבול עיראק. אחרי ההפיכה הצבאית של 1980 חסרו שירותים רפואיים בסיסיים ולימודים איכותיים בכפר בו התגוררה המשפחה ואמו, כמורה הראשית בבית הספר שכלל כיתה אחת בלבד, נהגה ללהטט בין חמש שכבות הגיל. באלי מעיד שהיא הצליחה להדביק את התלמידים הן ברצון ללמוד ולהצליח והן באידיאלים חברתיים ואקטיביזם ושם למעשה החל הניצוץ. 


עוף מוזר? יכול להיות שפשוט לא פגשת עדין את הלהקה הנכונה.  

עוד כשהיה ילד באלי נמשך למתמטיקה. הוא למד לבד אונליין ולאורך השנים זכה במדליות באולימפיאדות המתמטיקה של טורקיה וארצות הברית. שנה לאחר הזכייה בארצות הברית הוא התחיל ללמוד מתמטיקה ומדעי המחשב ב-  Middle East Technical University באנקרה שם פגש חבר׳ה שבדיוק כמוהו אהבו לייצר אפליקציות בזמנם הפנוי, ולדבר על בעיות שהיו רוצים לפתור. סופסוף הוא כבר לא היה עוף מוזר.

הרשת החברתית שיצר סביבו דחפה אותו קדימה, וכבר בשנה האחרונה של לימודיו הקים בשותפות עם חברו Oktay Caglar פלטפורמה אינטרנטית בשם Knowband שמאפשרת למשתמשים לשתף את תחומי המומחיות שלהם. הוא מספר בדיעבד שהבעיה המהותית שעכבה אותם היא אתגר הביצה והתרנגולת של כל marketplace; כדי למשוך הרבה משתמשים צריך שיהיה מגוון רחב של קורסים לבחור מהם. אבל כדי שמרצים ירצו להעלות מגוון רחב של קורסים הם צריכים לראות שיש מספיק משתמשים לאפליקציה. מכיוון שהיו בטורקיה, לא הצליחו להנגיש את הפלטפורמה למספיק אנשים ולכן היא לא הצליחה לפרוץ את השוק, לכן כשחבר הזמין אותו להיות שותף שלו בדירה בסיליקון וואלי, הוא קפץ על ההזדמנות ונענה בחיוב.


לפעמים כל מה שצריך זה להגיד כן. 

בהתחלה באלי עבד כמתכנת בסטארט-אפ בו פיתחו אפליקציית live conference עבור speed dating, אך מהר מאוד הוא ו Oktay-חברו לחבר נוסף Gagan Biyani והקימו יחד את Udemy ב-2010. אתגר חדש כעת עמד בדרכם. אף אחד מהשלישייה לא למד באוניברסיטה מוכרת, או בחברה מסחרית נחשבת. הם היו בגדר אנונימיים, ולמרות שפנו לעשרות משקיעים הם נדחו שוב ושוב על הסף. בכל זאת הם החליטו להעלות את הפלטפורמה בכוחות עצמם (מה שנקרא, bootstrap), וזו הייתה הצלחה מטורפת. תוך כמה חודשים הפלטפורמה משכה אליה יותר מ-1000 מרצים, ו-10,000 תלמידים. Paul Lee, אחד המשקיעים הראשונים ב-Udemy בסבב ההשקעה הראשון שהניב יותר מ-3 מיליון דולר רק שנה אחרי שהאתר עלה לאוויר, מספר שאחד החששות היה מהמימדים העצומים שהמפתחים כוונו אליהם. הוא מצטט את באלי מסיכומי הפגישה הראשונית: "I want to overhaul education for the masses". טוב, הוא ידע על מה הוא מדבר, היום לUdemy יש 40 מיליון משתמשים, 480 מיליון רישומים לקורסים אונליין, 32,000 הרצאות, והיא פעילה בכ-190 מדינות.


מודל עסקי פשוט: מקסימום ערך שרואה את הלקוח ואת מה שהוא צריך. 

כמו שבאלי רואה את זה, לימודי המתמטיקה באינטרנט בנערותו, סללו לו את הדרך ללימודים גבוהים, ולהצלחות העתידיות שלו, וזהו הגורם המכריע והיתרון הבלתי ניתן לערעור שלו.

המודל של Udemy הוא פשוט. מטרת הקורסים היא להעביר תוכן שימושי וכמה שיותר מעשי לאנשים בלי ניסיון בתחום. בתום לימודי התיכון או האוניברסיטה, האופציות ללמידה אופליין הן בד"כ יקרות, וכן הן מוגבלות בזמן ובמקום, מסביר באלי. ללימודים אונליין אין ערך משל עצמם, ברור שיש יתרון לכך שאדם יושב מולך ומסביר לך. אבל, לא לכולם יש את האפשרות להשתתף בקורסים כאלה, וארן באלי רצה לאפשר לכמה שיותר אנשים פתרון נוח ויעיל. הפנייה להמונים מפקיעה מ-Udemy את היכולת להעניק תעודות, טוען באלי, למורת רוחם של המשקיעים. הערך של תעודות הוא בכך שקשה להשיג אותן, ואילו הקורסים של Udemy הם שווים לכל נפש, ולכן יש למדוד את הכישורים בסופו של דבר, בדרך אחרת. אם זה במקום העבודה, או מבחנים אוניברסליים כמו של גוגל ושל Cisco. 


גם לדעת מתי נכון לפנות את הכסא זו חוכמה לא קטנה. 

ב- 2014 קרו כמה שינוים שגרמו לבאלי להעביר את מושכות ה-CEO למי שהיה אז ה-COO שלו, והוא בעצמו ירד לדרגת יושב ראש. מצד אחד, השכלה אונליין התחילה לצבור תאוצה, וכדי לאפשר ל-Udemy להיות מובילה בשוק היה צורך בהנהלה עם יותר ניסיון. מצד שני ביקור מולדת ב- Durulova ומחלה קשה של אמו, גרם לו להיחשף לאחת הבעיות המורכבות שקיימות בארצות הברית היום, מערכת הבריאות המורכבת והמסורבלת. 

באלי זיהה צורך ביעילות בשמירה על המידע במערכת הרפואית, וכשחזר לארה"ב התחיל לתכנן פלטפורמה שתיתן מענה לכך. ב-2020, Carbon Health הניבה תשואה של 45 מיליון דולר, וסבב המימון האחרון ביולי נאמד ביותר מ-3 ביליון דולר. 

בשלב זה קיימות 81 מרפאות של Carbon ב-11 מדינות והשאיפה של באלי היא להקים 1500 מרפאות עד סוף 2025 שייצרו שינוי אמיתי בתעשייה הזו. קשה לדעת אם באלי יצליח להוציא לפועל פרויקט בסדר גודל כזה, אבל זו לא תהיה הפעם הראשונה שהוא ינסה לבנות תעשייה מאפס. היות ובפעם הראשונה הוא סיים עם עסק ששווה 3.25 ביליון דולר, אנחנו די אופטימיים 🙂

#טיפ הזהב של ארן באלי

אמנם הקונספט של Udemy לפיו כל אחד יכול ללמוד בתשלום סמלי היה מהפכני בזמנו, אבל היום אפליקציות רבות משתמשות במודל ש-Udemy הכתיבה, כמו Coursera למשל, שמוכרת קורסים אקדמאים, לינדה ועוד רבים וטובים. כבר ב-2014 באלי הבין שכדי להמשיך להיות בחזית של הלימוד אונליין עליהם להסיק עוד מהדאטה על אופן הלימוד של אנשים, ולא לקחת את תפיסות העולם שלנו על השכלה כמובן מאליו וזה טיפ הזהב שלו לכל עסק חדש. 

אסור ליזם להניח שאם העולם עובד בצורה מסוימת, כך גם הסטארטאפ  שלו צריך לפעול. להיפך, הוא אומר: 'עליכם לנסות לשכוח איך דברים פועלים, ולהחליט בעצמכם איך ראוי שדברים יעבדו'. 

שתפו את הפוסט:

בשביל זה אנחנו קמים בבוקר. כל בוקר. כאן מתאמים פגישת היכרות קצרה.

שיווק b2b, לשווק b2b, משווקת b2b

שיווק B2B באמצעות טקטיקת משחקי חיזור

על playing hard to get מדברים בדרך כלל סביב דייטינג אבל זו טקטיקה רלוונטית לא פחות בעסקים. אחת הדרכים בהן אנשים ומותגים יכולים לגרום לעצמם להיתפס כבעלי ערך רב יותר היא להפוך את עצמם לפחות נגישים, זה הא׳-ב׳ של ביקוש והיצע.  מכללות הספורט כמשל לשיווק B2B שוק מכללות הספורט האמריקאי

קראו עוד »

האם סטוריטלינג יכול להציל מוצר רע?

המון מאמץ שיווקי ומשאבים מוקדשים לקידום ומיתוג חברות סיגריות ומוצרי ניקוטין, שמצליחות להגדיל את קהל הצרכנים למרות הנזק הידוע שהמוצר גורם לו בקרב מעשנים. איך עושים את זה? משכנעים את המשוכנעים.

קראו עוד »

לא מצאת את מה שחיפשת?

זה הזמן להירשם לניוזלטר שלנו
ולקבל את כל מה שמעניין בסטוריטלינג של מותגים מובילים בארץ ובעולם
אחת לשבוע ישירות לתיבת המייל, ארוז יפה יפה